Jätteduktig...demens...tovor...mopp...

 


Jag har varit hos veterinären idag. Alla blev helt imponerade över att jag var så jätteduktig. Jag fick massor av beröm...


Jag blir alltid glad när jag kommer dit och går in frivilligt men sedan är det inte lika roligt längre...



Här sitter jag i hundväntrummet och väntar. Där fanns en jättesöt, åtminstone enligt matte, liten Jack russelvalp på 13 veckor. Jag är inte så förtjust i den rasen men den här var så liten och lugn så jag brydde mig inte ens om den.

Jag vägde mig medan vi väntade och vikten var nu 26,9 kg. Jag har alltså gått upp lite men å andra sidan hade jag gått ner en hel del när jag vägde mig sist, så vikten var helt okej.



Jag undersökte rummet noga innan veterinären Maria kom in. Hon tyckte att jag var i en ovanligt fin form för en hund i min ålder. Medellivslängden för hundar i min storlek är 12-13 år och jag blir 13 i januari. Jag fick sätta mig på ett behandlingsbord som de hissade upp. Veterinären lyssnade på hjärtat och klämde och kände överallt. Det var helt okej för hon var så lugn och försiktig. 

Sedan kom det in två sköterskor som skulle ta blodprov på mig och det hade jag inte heller något emot, trots att ett blodkärl gick sönder och blodet rann längs benet. De lindade benet med ett häftigt plåster. Därefter skulle de försöka att klippa klorna på mig utan sedering. Robban och en sköterska höll i mig medan den andra sköterskan klippte. Alltså, de trodde inte att det var sant att de kunde klippa alla klor utan större protester från min sida. Jag har alltid fått panik tidigare och sedering ett måste. Det var bara när det var dags för vänster framtass som jag opponerade mig lite. Nu hade matte varnat dem för att jag kunde tycka att det var obehagligt med just den tassen, så de tog den sist.  Nästa gång jag ska klippa klorna ska vi be om samma personal.

Matte fick bekräftat att jag har börjat bli dement. Veterinären kände igen symtomen, då hon själv hade haft en hund som blev dement. Det finns en medicin som kan lindra besvären men först vill hon få svar på blodproverna för att se hur levern och njurarna fungerar. Jag hade något förhöjda levervärden för ett år sedan. 





Matte och jag tog en promenad när vi kom hem. Robban skulle först till caféet och sedan hem. Det skulle komma en tekniker som skulle justera något på deras hemlarm...




Matte och jag tog en promenad på eftermiddagen också...


Ett par barn spelade fotboll


Det tog inte lång stund förrän jag blev tvungen att vila en stund. Jag kunde inte skylla på värmen direkt för så varmt var det inte, även om det var varmare nu än i morse. Då var det bara 1 grad. 





Robban kom alldeles nyss och tog en promenad med mig innan han skulle åka till Stockholm. Han klippte också bort två tovor på Iris. Hon låg så stilla i mattes knä och var ovanligt samarbetsvillig för en gångs skull...





Matte har köpt en spraymopp på Clas Ohlsson. Robban hämtade den åt henne på Postnords utlämning inne på Coop. Den verkar helt okej, sa matte. Hon testade den i köket. Det som var extra bra är att den går att vinkla så att den går att använda på väggar och tak också. Hon torkade av de övre skåpdörrarna och skafferidörren. Matte kan inte klättra och inte orkar hon släpa runt på tung skurhink heller...Nu kan hon torka golven lite oftare...




        

I kväll är det dags för hockey igen. Nu mellan Djurgården - Östersund. Hoppas nu att hela laget i Dif skärper sig och spelar bättre än sist...












 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mattes alla hundar....

Långpromenad...stor saknad....fullmåne

Iris sysselsätter matte..promenader på ny asfalt