Iris sysselsätter matte..promenader på ny asfalt


Det var ingen rolig syn som mötte matte när hon gick in i duschrummet klockan sex i morse. Iris hade kissat mitt på golvet och inte lite heller. Matte kunde lätt hålla sig för skratt. Katten hade bajsat i den ena kattlådan men den andra var helt ren. 



Alltså att ställa sig och skura golvet i duschrummet det första man gör när man är febrig och sjuk är inte mattes prio 1. Hon blev ju först tvungen att bära ut alla grejer som stod på golvet också, kattlådor, kattsand, tvättkorg m.m..

Och vad gjorde Iris? Jo, hon la sig på mattes säng och somnade. Hon kan verkligen se till att hålla matte sysselsatt på ett eller annat sätt...Under många år kissade hon endast i en liten biabädd, så matte tvättade handdukar och plastfrotté stup i ett men Iris har mer eller mindre slutat med att kissa i biabädden sedan flera månader tillbaka. Den står förstås fortfarande kvar om hon skulle ändra sig...





Kommunen har nyligen tagit bort en massa buskar här men jag hittade en intressant doft ändå. Inte ser det fint ut precis men det finns väl någon mening med det också.



Vi gick den nyasfalterade gångvägen förbi skolan för första gången. Vi passade på nu när inte solen gassade eftersom ny asfalt blir ännu hetare än gammal...Det är 21 grader, solen håller sig borta och det blåser skönt...





När vi sedan skulle ut på promenad vid 11-snåret, så hade jag inte den minsta lust att gå ut. Jag låg inklämd mellan fåtöljen, fotpallen och tevagnen och gjorde inte den minsta ansats till att vilja resa på mig. Matte fick hämta mig till slut. Hon sa att hon inte har tillräckligt med tålamod just nu med att jag är obstinat och krånglar. När jag väl fick på mig selen hade jag bråttom ut...



....och ute hittade jag genast spännande dofter att undersöka



Äntligen på hemväg...



Vad möts vi av då? Jo, en idiot som har parkerat tvärs över trottoaren utanför vår entré. Vi fick vänta tills han var klar med sitt ärende och det tog ju förstås en stund...





När Iris sitter så här och stirrar på matte, så vill hon ha ny mat. Hon har två olika torrfoder, Royal och Iams som hon gillar men det ska alltid vara fräscht. Det gäller att bara lägga upp lite åt gången av varje sort, för annars får matte kasta det. Iris vägrar äta "gammalt" foder, vare sig det är torrt eller blötmat .

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mattes alla hundar....

Långpromenad...stor saknad....fullmåne