Promenader...Iris...hundglass

 


Det har inte hänt så mycket här idag. Matte och jag har varit ute förstås. Vi tog långpromenaden på tidig förmiddag och sedan en kortare promenad på eftermiddagen. Jag tyckte att det var lite väl varmt när solen var framme





Robban hade ett ärende i Köping i morse. Matte bad honom att åka till Ica Maxi och köpa kattmat och dammsugarpåsar. Både Ica och Coop här i stan har slutat med Friskies tyvärr. Iris äter bara blötmat på morgnarna, för övrigt är det bara torrfoder som gäller för henne och där har hon tre sorter att välja bland. Det är ju en mycket kräsen dam, så det går inte att ändra hennes matvanor. Hon har ätit Friskies i 15 år, så då måste hon ju få fortsätta med det. Hon äter Friskies på vardagarna och på helgerna är det Kattuna som gäller.






Och apropå Iris. Matte har aldrig tidigare sett henne ligga så här på sovrumsmattan. Det gjorde dock Becka ofta. Det är ganska så svalt i sovrummet. Nu har Iris lagt sig där en stund varje dag sedan vi förlorade Becka. Iris har sett många hundar försvinna under dessa år och hon har tagit det hårt varje gång. 


Becka låg alltid i sin biabädd inne i mattes sovrum på nätterna med sovrumsdörren stängd. Hon kunde inte koppla av annars på grund av den närgångna Iris. Nu låter matte dörren vara öppen så att Iris kan komma in om hon vill och det vill hon. De första två nätterna fick matte inte mycket sömn. Iris knallade runt i sängen och krafsade på matte stup i ett, för att få henne att vakna. Nu har hon lugnat sig något och sover oftast vid fotändan...




Jag trodde att det var Berner sennenhunden som kom där borta för det brukar han göra men det var det ju inte. Det var ingen hund överhuvudtaget, så det var ju lite snopet...


...men där går en liten hund. Den vände sig om flera gånger för att kolla in mig



Det verkar som om skoleleverna är mer ute än inne i skolan de här dagarna. Mellan fotbollsplanerna finns en boulebana och där var det fullt med pensionärer också...De spelar varje tisdag och fredag har vi sett....



Här tyckte jag att det började bli lite väl varmt, så vi tog det extra lugnt på hemvägen





Matte såg att Hemglassbilen stod utanför caféet och förstod att föraren var där inne. Matte ringde till Robban och bad honom köpa laktosfri glass till henne samt hundglass till mig och det gjorde han. Jag har ännu inte fått någon glass men jag vet sedan tidigare att den är jättegod. Nu tycker matte att den är lite väl dyr men hon köpte den ändå. Matte gör ju egen hemgjord glass till mig annars, antingen på hundfoder eller på kyckling men har inte hunnit med det ännu.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mattes alla hundar....

Långpromenad...stor saknad....fullmåne

Iris sysselsätter matte..promenader på ny asfalt