Promenader....chipsgodis...

 


Idag var det runt 20 grader men det var ingen gassande sol så promenaderna blev inte så jobbiga ändå...



Robban kom och följde med på förmiddagens promenad. Här kollar vi på när torget fylls med skolelever från mellanstadiet. Det var musik och tävlingar på gång....



Jag drog mig till skuggan så fort jag fick tillfälle 



Här kollade jag efter två cocker spaniels som passerade förbi oss. De tittade inte ens på mig...





Robban hade med sig detta hundgodis till mig. Han hade fått det av Hemglasskillen som han köpte glass av igår. Det är chips av nötlever och det var supergott!





Jag var inte det minsta intresserad av att ta någon eftermiddagspromenad. Matte ropade och ropade men jag rörde mig inte ur fläcken. Hon fick koppla mig i halsbandet för att få upp mig men då blev det fart på mig....



...vi tog den vanliga promenaden i ett ganska så sakta mak





Matte har läst "Själsfränden" av Sofie Sarenbrandt. Det är den 10:e boken i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Matte har inte läst mer än någon enstaka bok av henne tidigare och hon tillhör inte mattes favoritförfattare.

Stockholm breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron. En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt 26 meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn.

Det är en bok om död, sorg, kärlek och vänskap men också om självmord, makthunger, hämnd och manipulativa människor och om filicid (när en förälder dödar sitt barn).

Boken är fristående men det är alltid en fördel att läsa serien i följd, för att lära känna karaktärerna bättre och vad de har varit med om.

Boken är lättläst och spännande, åtminstone i början och de som gillar Sarenbrandts författande och serie kommer att gilla den här boken också. Matte ger den ett medelbetyg.












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mattes alla hundar....

Långpromenad...stor saknad....fullmåne

Iris sysselsätter matte..promenader på ny asfalt