Albin har börjat blogga...presentation

 


Jag är lite ledsen nu när min syrra Becka har lämnat mig och är i hundhimlen. 


Becka

2010-10-10  -  23-05-23

Jag märkte att hon var riktigt dålig på morgonen men det gick så fort allting. Jag följde med till Strömsholms djursjukhus i tisdags och fick vänta i bilen medan matte och Robban gick in med Becka på djursjukhuset. De kom senare ut utan Becka. Först fattade jag ingenting men nu saknar jag henne jättemycket. Hon var så klok och snäll och en stor trygghet i mitt liv.

 





Jag fick ta en promenad runt om i området innan vi åkte hem. Det fanns massor av intressanta dofter som noga måste undersökas. Dessutom såg jag flera hästar men jag ville jag inte gå så nära dem....





Jag tänker göra en liten presentation av mig själv för er som inte har följt mig på Beckas blogg tidigare. http://gatuhunden-becka.blogspot.com/  Jag kommer från samma hundhägn i Rumänien som Becka gjorde. Matte adopterade oss genom Hundhjälpen



Jag och mina två bröder föddes på gatan i Rumänien. Vi fångades in tillsammans med vår mamma som var i ett bedrövligt skick och kom till hundhägnet när vi var åtta veckor gamla. Jag föddes 26 januari 2012, enligt passet  och döptes till Alger som min matte sedan ändrade till Albin. Mina bröder Denniz och Gemini är också i hundhimlen nu sedan ett par år tillbaka men jag vet att de fick ett riktigt fint och innehållsrikt liv hos sin matte och lillmatte i Småland. De kom till Sverige långt före mig. Det syns på bilden vem som är jag, inte alls lik mina bröder.

 


Det tog tre år innan jag fick komma till min matte. Egentligen hade en annan familj valt mig men de ändrade sig i sista stund och då kom matte som en räddande ängel och tog hand om mig..



Det var inget roligt liv i hundhägnet. Matte är helt övertygad om att jag har blivit mobbad av vissa hundar i hägnet



Den 22 mars 2015 landade jag på Arlanda, där matte och Robban mötte mig.

 


Jag var väldigt rädd när vi landade men till slut kunde jag dricka lite vatten. Jag hade ju inte upplevt någonting annat än personalen och alla mer eller mindre snälla hundar i det stora hundhägnet. Jag reste tillsammans med en liten snäll tjejkompis i buren.

 


Det visade sig att matte hade två katter, Iris och Leo, förutom Becka då. Det första jag gjorde var att bita den närgångna, orädda  och nyfikna Iris, så att det gick hål och blodvite uppstod.  Jag hade ju aldrig träffat på några katter men hon blev inte rädd ändå. Leo var mer förståndig och höll sig på avstånd den första tiden, tills jag hade vant mig vid dem.



Iris och jag blev snabbt kompisar ändå och är det än idag. Tyvärr finns Leo i katthimlen nu. Han överlevde inte sin diabetes.



En av de första nätterna i mitt nya hem. Robban sov då i samma rum som jag gjorde för att jag skulle känna mig lite tryggare.



Jag var livrädd och superstressad när vi var ute på våra promenader i Nynäshamn. Allting var ju så nytt, både synintryck och ljud, med alla människor och all trafik. Det kändes tryggt att ha Becka vid min sida...


Jag älskar att bada och plaska runt i vattnet och tog varje chans till det

 



Ibland fick jag följa med Robban och hans kompis Peter när de tog båten ut till Nåttarö, en ö utanför Nynäshamn. Det var så kul och spännande....

 


På hösten fick jag följa med till mattes kurser i "Vardagslydnad med social träning" och gjorde så i flera terminer. Det var den sociala- och miljöträningen som var viktig för mig, så jag behövde inte koncentrera mig på lydnadsmomenten. Jag har jättesvårt för andra hundar, då jag har dålig erfarenhet sedan tidigare i hundhägnet och jag blev så stressad vid varje kurstillfälle av alla hundar men det gick bättre och bättre...

 


Här var det hälsaträning på gång. Jag fick inte hoppa upp på folk när jag ville hälsa, utan fick lära mig att sitta ner för att då få en godisbit som belöning. 





Nu bor vi i Kungsör och jag går mina långpromenader och rastrundor med matte varje dag



Jag gillar att tugga i mig lite nytt fräscht gräs




Tyvärr tål jag inte värmen så bra. Förra sommaren genomgick jag en grundlig undersökning på Strömsholms djursjukhus. De hittade inget hälsoproblem som kunde orsaka att jag inte klarar av solen och sommarvärmen. Och jag hade inget hjärtfel som de först misstänkte.  För två år sedan ungefär opererade jag bort två knölar på kroppen men de var godartade. Vi tar långpromenaden tidigare nu för att slippa den värsta värmen och blir det riktigt varmt blir det bara kortare rastrundor. Idag blåste det lite svalkande vindar. Så otroligt skönt!



Jag fick hemmagjord hundglass ute på balkongen som fanns kvar i frysen. Matte ska göra ny hundglass har hon lovat. Så gott!



Iris är en rolig och mycket speciell katt, som faktiskt har mer hundbeteende än katt. Här ligger hon och lyssnar på is som lossnar när matte frostar av frysen

 










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mattes alla hundar....

Långpromenad...stor saknad....fullmåne

Iris sysselsätter matte..promenader på ny asfalt